Na dovolenou s řidičem, který spí v kufru autobusu?

20. 08. 2016 15:27:34
Po sedmnácti hodinách řízení povinná pauza. V kufru autobusu při 40 stupňů Celsia. Víte, kdo vás veze?

Léto se chýlí ke svému konci a mnozí z nás jistě prožili hezkou dovolenou u moře. Někteří jeli vlastním vozem, jiní využili služeb některé z cestovních kanceláří a k moři se dopravili třeba autobusem. Pojďme se nyní trochu blíže podívat na práci řidičů, kteří nás doprovází v průběhu celé cesty a do jejichž péče se svěřujeme. Chtělo by se říct, je to práce jako každá jiná. Ale každý, kdo cestoval na dovolenou vlastním autem, si jistě vzpomene, jak náročné bylo udržet po celou dobu jízdy pozornost. Řidič autobusu může řídit souvisle 4,5 hodiny a po dodržení přestávky 45 minut smí řídit opět další 4,5 hodiny. Po této době je řidič povinen vykonat souvislou přestávku v délce minimálně 9 hodin. Představme si tedy cestu do Chorvatska, třeba na 1100 km vzdálený poloostrov Pelješac. Cesta sem trvá přibližně 17 – 18 hodin, proto je její zvládnutí možné pouze při střídání dvou řidičů. Po příjezdu na místo se řidič musí postarat o vyložení zavazadel, kontroluje autobus a připravuje ho na zpáteční cestu.


Na dovolenou s řidičem, který spí v kufru autobusu?
Mezinárodní dohoda o bezpečnostních přestávkách (AETR) nestanovuje, v jakých prostorech musí řidič vykonat souvislou devítihodinovou pauzu. Řidiči jsou tak vydáni na milost a nemilost majitelům cestovních kanceláří. Některé z nich, zřejmě v rámci úsporných opatření, neposkytují řidičům možnost odpočinku v hotelovém pokoji nebo třeba mobilhomu či chatce (klimatizace je přáním ze sekce sci-fi). Můžeme tak narazit na řidiče oblečené pouze v trenýrkách ležící v otevřených zavazadlových prostorech autobusu, kde teplota dosahuje „přijatelných“ 40 stupňů (uvnitř autobusu bývá asi o 15 stupňů více). Autobus je většinou odstavený u silnice nebo frekventované cesty v kempu, kde kolem něj stále jezdí auta a hlučí turisté. O odpočinku nemůže být ani řeč. Objevují se i výtky klientů cestovních kanceláří, kteří si řidiče fotí a požadují po CK vysvětlení, které bývá většinou velmi formální, ale ke zjednání nápravy bohužel nedochází. Řidič po takto vykonané bezpečnostní přestávce znovu sedá do autobusu, ve kterém stráví dalších 17 – 18 hodin, z toho přibližně 9 hodin za volantem. Je skoro zázrak, že dokáže své pasažéry dovézt v pořádku domů.

Víte, s kým jedete?
Dohoda AETR byla přijata, aby se zabránilo nepřiměřenému přetěžování řidičů, přesto by jistě stálo za zvážení doplnit do ní další podmínky a novelizovat ji tak, aby řidičův odpočinek mohl být skutečně kvalitní a klienti nemuseli mít oprávněné obavy z jeho možné únavy během řízení. Až budete příště kupovat dovolenou, nezapomeňte se v cestovní kanceláři zeptat, jakým způsobem je zajištěn odpočinek řidičů během devítihodinové přestávky. Následky nezodpovědného chování některých cestovních kanceláří a jejich snahy ušetřit peníze za každou cenu, by totiž mohly být tragické.

Autor: Eva Fruhwirtová | sobota 20.8.2016 15:27 | karma článku: 30.44 | přečteno: 1935x

Další články blogera

Eva Fruhwirtová

I starosta je obyčejný člověk

Na malých obcích jsou starostové polovičními právníky, zdravotníky, ajťáky, projektovými manažery, dispečery, psychology, vymahači.

28.7.2018 v 11:55 | Karma článku: 16.49 | Přečteno: 340 | Diskuse

Eva Fruhwirtová

V tento den

Loňský stromeček, silvestrovský oběd před dvěma roky, sjezd Vltavy před třemi lety. Nebo také nic. Vzpomínky si na Facebooku můžete filtrovat. Vymazat část života. Lidi a zážitky si každý rok ukládám do papírového deníku.

31.12.2017 v 10:26 | Karma článku: 9.75 | Přečteno: 243 | Diskuse

Eva Fruhwirtová

Ach, ta moje děravá hlava

Zamykám, vypínám, odcházím. A ty jsi který? Pomóóc. Hledám peněženku. V sobotu 11. března má svůj den MOZEK.

6.3.2017 v 17:06 | Karma článku: 12.32 | Přečteno: 198 | Diskuse

Eva Fruhwirtová

O setká(vá)ní, kde padají bariéry

Jsou ze zahraničí a pracují u nás. Jak si můžeme vzájemně pomoci? Základem je o sobě vědět. Existují projekty, které propojují cizince a Čechy. Vzájemné setká(vá)ní je inspirující pro obě strany.

15.1.2017 v 15:19 | Karma článku: 9.32 | Přečteno: 313 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Eva Hauserová

Hlavní město Zanzibaru a jak jsme se staly královnami koření

Prostřední část našeho lednového putování po Zanzibaru: historické Stone Town s památkami na éru sultánů, prohlídka farmy, kde se pěstuje vanilka, skořice, hřebíček a mnoho dalšího koření, a návštěva u obřích želv...

24.1.2019 v 10:01 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 99 | Diskuse

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Kuala Lumpur

Můj pobyt v Malajsii pokračuje. Přes noc jsem přejela z Kuala Terengganu do hlavního města Kuala Lumpur.

24.1.2019 v 10:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 92 | Diskuse

Jan Tomášek

Střípky z Českého ráje 1995

Vyrazili jsme tehdy v pátek z Brna dva na prodloužený víkend a večer už seděli v hospodě v Troskovicích. Na programu byla klasika Českého ráje, v sobotu se k nám přidal ještě jeden stopař - rozloučili jsme se s ním ve skalách.

24.1.2019 v 5:13 | Karma článku: 6.46 | Přečteno: 170 | Diskuse

Michal Tříska

Zřícenina hradu Žebrák

Navštivte romantickou zříceninu hradu, ze kterého je nádherný výhled do okolí a na kterém rád pobýval český král Václav IV.

23.1.2019 v 15:25 | Karma článku: 17.62 | Přečteno: 457 | Diskuse

Tadeáš Firla

Cesta splněného snu - Izrael

Říká se, že některé velké sny se dokonce i naplňují. Jeden z mých snů byl Izrael. Jeli jsme s manželkou, odpočívali jsme, nechali jsme se inspirovat k vděčnosti, obnově naší důvěry v Bibli, k vědomí, že dějiny jsou v rukou Božích.

23.1.2019 v 14:00 | Karma článku: 18.34 | Přečteno: 380 | Diskuse
Počet článků 45 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 913

Eva Fruhwirtová (1986) - Věnuje se efektivní komunikaci a tréninku mozku. V Třebíči založila mozkohernu a učí lidi znovu si hrát. Pamatuje si věci, na které ostatní dávno zapomněli. Ráda pozoruje dění kolem sebe a ještě raději se do něj zapojuje. 

Najdete na iDNES.cz