Proč jezdit ze Znojma do Brna přes Břeclav?

9. 08. 2016 19:36:06
Obnova železničního hraničního přechodu Hevlín-Laa an der Thaya a celková modernizace trati přes M. Krumlov do Brna nabízí jedinečnou příležitost pro zlepšení turistického potenciálu a možnosti vytváření pracovních příležitostí.

Letos si připomínáme 150 let udělení koncese k výstavbě železnice. Od konce 30. let 19. století se jezdilo z Brna do Vídně přes Břeclav. V době, kdy většina měst ještě nebyla napojena na železniční síť, která s sebou jednoznačně nesla hospodářský vzestup, bojovaly mezi sebou konkurenční společnosti o další alternativní spojení měst s Vídní jakožto centrem Rakouské monarchie. Nakonec zvítězila Rakouská společnost státní dráhy, jež se pustila do stavby železnice z Brna do Vídně přes Moravský Krumlov, Hrušovany nad Jevišovkou a Laa an der Thay (Láva).

Vznikem Československa v roce 1918 došlo k protěžování původní dráhy, a to přes Břeclav. Docházelo tak k postupnému odklonu od trati Brno – M. Krumlov – Hrušovany nad Jevišovkou – Laa an der Thaya – Vídeň. Nejtěžší ránu dostala trať v závěru druhé světové války. Železnice patřila ke strategickým místům a tak se ji nevyhnulo bombardování. Záhy po obnovení železničního mostu u hranic byl hraniční úsek uzavřen a později zbourán. Dodnes není tento úsek na Rakousko napojen, i když rakouská strana čeká jen na naši iniciativu. Jejich trať je modernizována, částečně zdvoukolejněna a elektrizována až do Vídně. Obnova železničního přeshraničního propojení není stavba na zelené louce, nejedná se o žádnou lokálku pro milovníky vlaků. Je to trať se 150letou historií, která má logické opodstatnění a velký potenciál rozvoje celého regionu. Na trati Znojmo – Hrušovany nad Jevišovkou by se místo dnešních 80 km/h jezdilo 120 km/h. Ze Znojma bychom byli v Laa an der Thaya za 25 minut, z Brna za hodinu.

Snahy o obnovu 150 let staré trati sílí

Dnes je hlavní koridor z Brna do Vídně vedený přes Břeclav. Trať je přetížena a potřebuje odlehčit. Řešení jsou dvě – vybudovat zcela novou dráhu s vhodným trasováním, nebo, a to je rozhodně přijatelnější varianta, obnovit trať z Brna na Vídeň přes Moravský Krumlov.

Pokud chceme v současnosti cestovat ze Znojma do Brna, spojení existuje pouze přes Břeclav, nebo případně je ještě delší varianta přes Okříšky, a trvá to minimálně 2,5 hodiny. Mnohem kratší a logičtější je ze Znojma do Brna jet přes Moravský Krumlov. Pokud by se podařilo obnovit zmiňovanou trať, cesta by vyšla asi na hodinu.

Odborné studie potvrzují, že železniční doprava je konkurenceschopná oproti silniční dopravě. Nemálo podstatné je také to, že cestování je pohodlné, ekologické, podporuje cestovní ruch a v případě této trati také prohlubuje regionální vazby mezi jižní Moravou a Dolním Rakouskem.

O obnově trati z Brna do Vídně přes Moravský Krumlov a možnostech řešení budou hovořit odborníci a starostové ve čtvrtek 25. srpna v Knížecím domě v M. Krumlově. Začátek je v 9 hodin.

Autor: Eva Fruhwirtová | úterý 9.8.2016 19:36 | karma článku: 20.23 | přečteno: 813x

Další články blogera

Eva Fruhwirtová

I starosta je obyčejný člověk

Na malých obcích jsou starostové polovičními právníky, zdravotníky, ajťáky, projektovými manažery, dispečery, psychology, vymahači.

28.7.2018 v 11:55 | Karma článku: 16.49 | Přečteno: 340 | Diskuse

Eva Fruhwirtová

V tento den

Loňský stromeček, silvestrovský oběd před dvěma roky, sjezd Vltavy před třemi lety. Nebo také nic. Vzpomínky si na Facebooku můžete filtrovat. Vymazat část života. Lidi a zážitky si každý rok ukládám do papírového deníku.

31.12.2017 v 10:26 | Karma článku: 9.75 | Přečteno: 243 | Diskuse

Eva Fruhwirtová

Ach, ta moje děravá hlava

Zamykám, vypínám, odcházím. A ty jsi který? Pomóóc. Hledám peněženku. V sobotu 11. března má svůj den MOZEK.

6.3.2017 v 17:06 | Karma článku: 12.32 | Přečteno: 198 | Diskuse

Eva Fruhwirtová

O setká(vá)ní, kde padají bariéry

Jsou ze zahraničí a pracují u nás. Jak si můžeme vzájemně pomoci? Základem je o sobě vědět. Existují projekty, které propojují cizince a Čechy. Vzájemné setká(vá)ní je inspirující pro obě strany.

15.1.2017 v 15:19 | Karma článku: 9.32 | Přečteno: 313 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Čumpelík

Církevní restituce – církevní tunel, nebo Boží trest na nevěřící Čechy a Moravany?

Žádné Boží odpuštění nepřijde – budete platit jak mourovatí, ať jste nevěřící, či věřící. Ostatně je úplně jedno, čemu věříte, jestli věštícím čarodějnicím, církevním knězům, či některým léčitelům. Všichni chtějí jediné – peníze.

24.1.2019 v 10:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 |

Jaromír Petřík

Nahradí Piráti TOP09?

Piráti se bijí za odvolání Miloše Zemana z funkce prezidenta ČR a proti zdanění církevních restitucí jako lvi. Dá se říct, že jsou radikální stejně jako TOP09 a z komunistů a Miloše Zemana jsou doslova nepříčetní.

24.1.2019 v 9:57 | Karma článku: 22.90 | Přečteno: 361 | Diskuse

Jan Dvořák

Co máte proti solidaritě věřitelů s dlužníky?

Sněmovna definitivně schválila oddlužovací novelu, která má téměř miliónu lidí pomoct z dluhové pasti. Je postavena na principu solidarity při oddlužení, tedy, že valnou část peněz věřitel zpátky už nedostane a solidárně ji oželí.

24.1.2019 v 9:47 | Karma článku: 17.03 | Přečteno: 291 | Diskuse

Jaroslav Novák

Němci ČR dluží10 000 miliard, vláda je nechce

Německo nám dluží víc než deset tisíc miliard za náhradu válečných škod a tyhle náhrady nejsou promlčené ani odpuštěné. Raparace nijak nesouvisí s majetky odsunutých Němců.

24.1.2019 v 8:30 | Karma článku: 29.90 | Přečteno: 838 | Diskuse

Libor Čermák

Tvrzení pana Baxy považuji za skandální

Proč? Protože bez důkazů obvinil prezidenta republiky, a přitom si ještě veřejně řekl o křeslo předsedy Ústavního soudu. To je podle mne z jeho strany doslova skandální.

24.1.2019 v 8:20 | Karma článku: 37.42 | Přečteno: 1479 |
Počet článků 45 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 913

Eva Fruhwirtová (1986) - Věnuje se efektivní komunikaci a tréninku mozku. V Třebíči založila mozkohernu a učí lidi znovu si hrát. Pamatuje si věci, na které ostatní dávno zapomněli. Ráda pozoruje dění kolem sebe a ještě raději se do něj zapojuje. 

Najdete na iDNES.cz