Nedělní návštěva u zahradníka

17. 04. 2016 19:59:40
Obdivovala jsem ho. Nejen proto, že každou květinu a rostlinu znal českým i latinským názvem a ještě je zařadil do skupiny, ale především proto, že si uchoval lásku a úctu ke svému řemeslu.

Neděle večer. Po slunném dni se ochladilo a začalo pršet. Vyrazila jsem tak na dlouho slibovanou návštěvu třiasedmdesátiletého pana Jana, zahradníka. Odsune ze stolu hrnek s kávou a přináší notebook, aby mi ukázal fotky z výstav lilií. Ukazuje mi jednotlivé fotky a u každé mi říká, jak se jmenuje. Lilií existuje až 8 000 odrůd. Svěřuje se mi, že ho rozčiluje, když lidé nedělají práci pořádně. Nedávno se díval na pořad v televizi o zahradničení, mluvili tam o rostlině, ze které se vaří čaj, ale dali k tomu obrázek jedovatého keře. Ten mi zanedlouho ukazuje na svém dvoře a dokončuje vyprávění tím, že redaktorovi volal, aby ho na to upozornil. „Bylo mu tu jedno. Přitom pár plodů ze zlatice by zabilo dítě.“

Vraťme se ještě ke stolu. Pan Jan obdivuhodně a s úctou vypráví o krásách rostlin. Občas si posteskne, že na dnešních zahradách místo barevných květů je spíše zelená tráva a beton. Druhým dechem však dodává, že lidé objevují zahradničení po čtyřicítce. „Když mě vnuci hledají, tak jim babička říká - děda je zase na zahradě. Kochá se.“ Pan Jan je v zahradnickém spolku, je tam skoro nejmladší. „Umíráme a mladí se k nám nehrnou.“ Každý rok pořádají několik výstav. Lidé se chodí dívat a obdivovat nádherně naaranžované lilie, narcisy, růže. „No jo, ale kdo to řemeslo převezme po nás. Znal jsem zahradníka z nedaleké vesnice. Byl už starý, pamatuji si ho jako kluk. Nabídl jsem mu, aby se přijel podívat na mé lilie. Ale neměl se jak dostat, tak jsem pro něj přijel. Stál na zápraží, oholený, v obleku. Prostě starý pán, který se hezky oblékl, když měl je na návštěvu. Mně tehdy bylo šedesát. On se dožil sta pěti let. Tenkrát mi říkal – založ si firmu. Na to jsem mu odvětil, že kdybych věděl, kolika let se dožiju, tak bych o tom možná uvažoval i v šedesáti. A ten starý zahradník mi řekl – musíš dělat věci tak, jako bys měl žít věčně.“

Byla jsem zvědavá. Zeptala jsem se, jestli musí také vstávat ke květinám, jako se vstává k dobytku, aby se nakrmil. „Než posnídám, musím zkontrolovat skleníky, teplotu, prvně zahrada, potom já.“ To už mě vedl na dvůr a na zahradu. Lehce pršelo, vzduch voněl zemitou jarní vůní. Přede mnou se otevřel pestrobarevný výhled. Tulipány, kosatce, hyacinty, narcisy, čerstvě vyrůstající lilie... Procházeli jsme zahradou, pan Jan se něžně mazlil s květy narcisů a ukazoval mi, jak je příroda mocná, jaké krásné tvary umí vyčarovat. Obdivovala jsem ho. Nejen proto, že každou květinu a rostlinu znal českým i latinským názvem a ještě je zařadil do skupiny, ale především proto, že si uchoval lásku a úctu ke svému řemeslu. Mohl klidně sedět před televizí (byl čas Televizních novin) a nadávat na to, co se děje ve světě. „Máte krásně udržovanou zahradu,“ říkám mu. „To manželka. Každý rok dostane na Vánoce motyku,“ směje se. „Také ji to baví. A když si má vybrat, jestli vařit oběd, nebo okopávat zahradu, jde na plevel a já vařím. Máme to dobře rozdělené.“ Po cestě zpět trhá narcisy, pečlivě vybírá. Ve forózu (to je vstupní hala u starých domů) se se mnou loučí a podává mi narcisy. „Pozdravuj doma. Snad ti udělají radost.“ Nepamatuji si, kdy mi květiny udělaly větší radost, než dnes.

Věnováno JK a všem lidem,kteří neztratili lásku ke svému řemeslu.

Autor: Eva Fruhwirtová | neděle 17.4.2016 19:59 | karma článku: 17.47 | přečteno: 383x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.34 | Přečteno: 239 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 1487 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.65 | Přečteno: 471 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 47 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 927

Eva Fruhwirtová (1986) - Věnuje se efektivní komunikaci a tréninku mozku. V Třebíči založila mozkohernu a učí lidi znovu si hrát. Pamatuje si věci, na které ostatní dávno zapomněli. Ráda pozoruje dění kolem sebe a ještě raději se do něj zapojuje. 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...